چرا به هدف هایتان نمی‌رسید؟

این مقاله در مورد هدف و هدف گذاری برای سال جدید است که در جدیدترین شماره مجله موفقیت به چاپ رسیده است. این مقاله برای کسانی که مجله را تهیه نکرده اند، در اینجا قرار داده شده است.

اگر می‌خواهید جزو ۵ درصد برتر جامعه باشید، باید کارهایی را بکنید که ۹۵ درصد باقی مانده حاضر به انجام آن نیستند!

اغلب افراد زمانی که سال جدید می‌آید برای آن سال خودشان اهدافی را در نظر می‌گیرند و خواسته‌هایی رو در ذهن خودشان تنظیم می‌کنند. ولی سؤالی که بسیار زیاد در سایت یا سمینارهایم از من می‌پرسند این است که چرا به اهدافم نمی‌رسم؟ من اول سال برای خودم اهدافی را در نظر گرفتم ولی چرا به خیلی کم یا هیچی از آن اهداف نرسیده ام؟

در این مقاله قصد دارم مطالب و نکاتی کاربردی برای پاسخ به این سؤال با شما به اشتراک بگذارم.

قرار است که در مورد موانعی با شما صحبت کنم که با شناخت آن ها و برداشتنش از سر راهتان می‌توانید سرعت حرکت خودتان را بالاتر ببرید.
و الآن که تقریباً اوایل سال ۹۸ هستیم، این نکات می تواند به شما کمک کند که در هدف‌گذاری‌های امسالتان متفاوت عمل کنید و زودتر و بیشتر به آن‌ها دست پیدا کنید.

مهم‌ترین دلیل نرسیدن به هدف نداشتن هدف هست

برخی افراد زمانی که زندگی چندساله اخیر خودشان رو بررسی می‌کنند متوجه می‌شوند که تغییر چشمگیری یا نتایج خیلی خوب و مشخصی در این چند سال به دست نیاورده‌اند، بااینکه تلاش زیادی هم کردند، زمان زیادی هم مشغول کار و تلاش بودند؛ اما اتفاق خاصی و موفقیت خاصی تجربه نکرده اند.

دلیل این اتفاق یک‌چیز خاص نیست عوامل متفاوتی می‌تواند داشته باشد اما قطعاً و بدون شک یکی از مهم‌ترین‌هایش نداشتن هدف است.

اینکه ندانیم قرارِ به کجا برسیم بزرگ‌ترین مشکل است.
نداشتن هدف مثل این است که برگی در باد حرکت کند، هرلحظه به یک سمت‌وسو می رود و درنهایت هم به‌جایی خواهد رسید.

هدف

باهم بررسی کنیم که چرا افراد هدف‌گذاری نمی‌کنند؟

می‌خواهیم دلایل اینکه افراد برای خودشان هدف‌گذاری نمی‌کنند را بررسی کنیم. لطفاً با دقت این بخش را مطالعه کنید و اگر شما هنوز برای خودتان هدف‌گذاری نکرده اید بررسی کنید که به خاطر کدام‌یک از این دلایل بوده است.

بلد نیستند

بسیاری از مردم برای خودشان هدف تعیین نمی‌کند و هدف‌گذاری نمی‌کنند به این دلیل که بلد نیستند چطور باید این کار انجام دهند، خب متأسفانه ما هیچ کجا به‌صورت عمومی و روتین یاد نگرفتیم که چطور باید هدف‌گذاری را انجام دهیم. بسیاری خودشان هم دنبال این موضوع نبوده¬اند که این مهارت را یاد بگیرند. به همین جهت چون بلد نیستند، هدفی هم تعیین نمی‌کنند و هدف‌گذاری را هم انجام نمی‌دهند.

اقدامک: لطفاً اگر در این دسته هستید، دنبال یادگیری این مهارت باشید، می‌توانید برای یادگیری در این حوزه کتاب تهیه کنید یا از فردی که این مهارت را حرفه‌ای بلد هست یاد بگیرید. ( میتوانید از دوره آنلاین هدف گذاری آقای ایمان برجی استفاده کنید )

آرزو دارند نه هدف

خیلی از مردم برای خودشان آرزو دارند نه هدف!
اصلاً آرزو چی هست؟ هدف چی هست؟ این دو چه فرقی باهم دارند؟

آرزو صرفاً خواسته‌ای است که در ذهن ایجاد می‌شود، اما هدف خواسته‌ای است که برایش برنامه‌ریزی دقیق دارید.
کسی که آرزو دارد، صرفاً یک رؤیایی در سرش دارد؛ اما کسی که هدف دارد رسیدن به آن هدف برایش خیلی مهم است.
کسی که آرزو دارد شاید چیزی شبیه هوس باشد اما برای هدف دلایل محکم و زیادی وجود دارد.

آرزو صرفاً خواسته‌ای است که گاهی در ذهن ایجاد می‌شود اما انگیزه لازم برای دست‌یابی به آن وجود ندارد، دلایل محکمی برای رسیدن به آن ندارید و شاید صرفاً به خاطر اینکه در دیگران دیدید دوست دارید که شما هم داشته باشید.
این‌که هدف هست یا آرزو ارتباطی به نوع و جنس خواسته ندارد.
یک خواسته می‌تواند برای یک نفر صرفاً یک آرزو باشد اما همان خواسته برای فردی دیگر می‌تواند حکم یک هدف محکم را داشته باشد.

اقدامک: لطفاً اگر آرزویی در سر دارید، برای آن آرزو برنامه‌ریزی داشته باشید و دلایلی برای رسیدن به آنها بنویسید.

هدف

درگیر زندگی روزمره شده اند

صبح از خواب بیدار می‌شود، صبحانش رو می‌خورد، می‌رود سرکار، عصر از سرکار برمی‌گردد، استراحت می‌کند، یکم تلویزیون می‌بیند، شامش را می‌خورد و دوباره تا صبح شود.
چقدر این سناریو برایتان آشناست. این تقریباً داستان زندگی روزانه خیلی از افراد است.

تماماً درگیر زندگی روزمره شده‌اند و احساس می‌کنند که داشتن هدف خیلی مهم نیست و باید فقط کارکرد وزندگی کرد. به همین جهت برای خودشان هدف‌گذاری نمی‌کنند یا این‌قدر درگیر روزمره شده‌اند که فرصت فکر کردن به اهدافشان را ندارند.

اقدامک: لطفاً در طول روز زمانی را برای اجرا و تحلیل کارهایتان برای رسیدن به اهدافتان اختصاص دهید.

می‌ترسند

گروهی دیگر به این دلیل هدف‌گذاری نمی‌کنند که می‌ترسند به اهدافشان نرسند.
برای من جالب بود که بعد از یک سمینار آموزشی در مشهد، خانمی به من مراجعه کرد
و گفت: من هیچ موقع هدف‌گذاری نکردم.
از او پرسیدم چرا؟
پاسخ خانم این بود که: خب اگر به هدفم نرسم چی؟
گفتنم یعنی از ترس اینکه به هدفت نرسی هدف‌گذاری نمی‌کنی
جواب داد: بله

بعدازاین موضوع وقتی با افراد بیشتری صحبت کردم متوجه شدم این ترس در افراد بیشتری وجود دارد. از ترس اینکه مبادا به هدفش نرسند هدف‌گذاری نمی‌کنند.

هدف

ترس از مسخره شدن

گروهی دیگر هم ترس دارند اما این‌ها ترس از اینکه دیگران آن ها را مسخره کنند.
ترس از اینکه آن ها اهدافشان و خودشان رو مسخره کنند.

قطعاً اگر شما با فردی که هدف ندارد یا به اهدافی در زندگی خودش دست پیدا نکرده باشد یا فردی که عزت‌نفس پایینی دارد صحبت کنید و از اهدافتان برایش بگویید احتمال شنیدن حرف‌های طعنه‌آمیز بیشتر است و احتمالاً شمارا مسخره کنند.

خب چیزی که مشخص هست این هست که این افراد در هر جامعه‌ای وجود دارند حتی می‌توانند از نزدیک‌ترین افراد به شما باشند، آیا صرفاً به خاطر اینکه دیگران در مورد شما و اهدافتان نظری دارند می‌خواهید به اهدافتان نرسید و هدف‌گذاری نکنید؟

داستانی را برایتان تعریف کنم.

کارل فریدریش بنز، مخترع مرسدس بنز آرزوی این را داشت که ماشینی بسازد که با موتور کار کند. شاید الآن ساخت ماشین خیلی چیز عجیبی نباشد اما در آن زمان افراد زیادی او را مسخره می‌کردند. به همین جهت کارل تصمیم گرفت که نیمه‌های شب مشغول کار روی هدفش شود تا کسی او را نبیند و مسخره نکند. بالاخره در سال ۱۸۸۵ توانست به هدفش دست پیدا کند.

آیا اگر از ترس مسخره شدن هیچ موقع تلاشی برای هدفش نمی‌کرد الآن شرکتی به نام بنز داشتیم؟

این داستان را ازاین‌جهت برایتان گفتم که در هر جایگاهی که باشید و هر هدفی که داشته باشید گروهی هستند که شمارا مسخره می‌کنند، تصمیم با شماست که خود را از رسیدن به هدفتان محروم کنید یا باوجود چالش‌هایی که هست مثل مسخره کردن دیگران، تلاش کنید و به اهدافتان برسید و زندگی دلخواهتان را تجربه کنید.

این صحبت گاندی را همیشه به یاد داشته باشید
هدف

خب تا الآن متوجه شدیم که چرا گروهی هدفی در زندگی ندارند و برای خودشان هدف‌گذاری نمی‌کنند، اگر شما در یکی از این دسته‌ها هستید، لطفاً طبق توضیحات همین الآن وقت بگذارید و کاغذ و خودکاری را آماده کنید و بنویسید که دوست دارید به چه چیزهایی دست پیدا کنید؟ دوست دارید به چه شخصیتی تبدیل شوید؟ دوست دارید به چه جایگاهی برسید؟
لطفاً الآن این کار را انجام دهید اگر تا الآن هدف‌گذاری نکرده اید.

بعدازاینکه هدف‌گذاری کردید، باید به یکسری نکات در این مسیر توجه کنید اینکه چه‌کارهایی را برای رسیدن به اهداف نباید انجام بدهید
هدف‌گذاری و رسیدن به اهداف هم مثل همه کارها یکسری نبایدهایی دارد
کارهایی که انجام دادنش باعث میشود از اهدافتان دور بمانید

هدف

نبایدهایی که باید رعایت کنیم

ادعا نکنید

یکی از اشتباه‌ترین کارها در مسیر رسیدن به اهداف ادعا کردن است.

این سناریو را بررسی کنید
شما می‌رسید به دوستتان و می‌بینید که ماشینش خراب‌شده، میگید کاپوت بزن بالا همین الآن درستش می‌کنم اینکه کاری نداره واسم.
ازلحاظ فنی و منطقی می‌بینید که کار درست انجام دادید و حتی قبلاً هم همین مشکل حل کرده بودید، اما این بار هرچقدر استارت زده می‌شود ماشین روشن نمی‌شود

یا در یک جمعی دارید صحبت می‌کنید و ادعا می‌کنید که من هیچ موقع عصبانی نمی شوم، اتفاقی در همان جلسه می‌افتد که به شکل عجیبی عصبانی می‌شوید.

یا در یک جمع دوستانه یک مساله ای پیش می‌آید یا یک وسیله‌ای را باید بازکنید یا ببندید، درست زمانی که ادعا می‌کنید که بابا اینکه کار خودمه و هزار بار تا الآن انجامش دادم و با یک غروری میگید بدینش به من، همان موقع کار انجام نمی‌شود.
احتمالاً این داستان‌ها برایتان آشناست.

جهان با ادعا کردن میانه خوبی ندارد و دقیقاً زمانی که شما در مورد یک موضوعی ادعا می کنید به بدترین شکل همان اتفاق سرخودتان می‌آید.
پس لطفاً در مسیر اهدافتان برای دیگران ادعا نکنید.

وابسته شدن به هدف

مورد بعدی که دلیل نرسیدن به خیلی از اهداف است، وابستگی به اهداف است.
زمانی که شما به یک هدف وابسته می‌شوید به‌هیچ‌عنوان به آن هدف دست پیدا نخواهید کرد.

وابستگی یعنی اینکه احساس می‌کنید زندگی شما کاملاً مرتبط با رسیدن به آن هدف است.
اگر اتفاق بیافتد و به هدفتان برسید همه‌چیز عالی است و اگر نشود همه‌چیز به هم می‌ریزد.

زمانی که هدفتان رو به چیز دیگری ربط می‌دهید، وابسته می‌شوید.
زمانی که وابسته بشوید در شما احساس نگرانی به وجود می‌آید

طبق قانون جذب احساس نگرانی نگرانی بیشتر جذب می‌کند
و شما آرام‌آرام از هدفتان دورتر میشید.

باید رها کرد
رهایی نه به این معنا که برایت مهم نباشد

اتفاقات اهدافت باید خیلی هم برایت مهم باشند
اما نباید به هدف و نتیجه هدف وابسته بشوید.

اینکه به هدفتان برسید خیلی خوشحال‌کننده است
اما نباید طوری باشد که اگر به هدف نرسید همه‌چیز خراب شود
احساستان بد شود و …

زمانی که من اهدافی رو در نظر می‌گیرم، تلاشم رو می‌کنم که به هدفم دست پیدا کنم و زمانی که به نتیجه برسم خیلی هم خوش‌حال می‌شوم
اما برایم این‌طور نیست که اگر نشود چقدر بد می‌شود، همه‌چیز را از دست می‌دهم، یا نمی‌توانم فلان کار رو انجام دهم، این‌گونه نیستم.

چون زمانی که این تفکر را داشته باشید و هدف و نتیجه هدفتان را به چیز دیگری وابسته کنید نگرانی نرسیدن به هدف برایتان ایجاد می‌شود و لحظه‌به‌لحظه از هدفتان دور می‌شوید.

مثالی را باهم بررسی کنیم:

مثلاً شما قراردادی را با فردی امضا کرده‌اید و قرار است که او مبلغی را واریز کند.
شما از قبل برای آن پول برنامه‌ریزی کرده¬اید، بعد آرام‌آرام وابسته می‌شوید که خب کاش زودتر بریزه به حساب تا بتوانم فلان کار را انجام بدهم.

اینجا است که نگرانی کم‌کم خودش را نشان می‌دهد و حالت را بد می‌کند.
و بعد در ساعتی که گفته‌شده پول واریز نمی‌شود و تو دائم حرص می‌خوری و نگران نشدن این اتفاق هستی

و بعد می‌بینی که قرارداد کنسل می‌شود
چون تو به نتیجه این قرارداد وابسته شده بودی

لطفاً اهدافتان برایتان مهم باشند اما به نتیجه وابسته نشوید، سعی کنید در هرلحظه احساس خوبی از زندگی‌تان داشته باشید و کارهایی را که باید برای رسیدن به اهدافتان انجام دهید را با تمام وجود اجرا کنید اما وابسته نشوید.

در پایان

لطفاً وقت بگذارید و امسالتان را به هدف‌گذاری شروع کنید

لطفاً از ترس نرسیدن به هدف یا مسخره شدن خودتان را از یک زندگی خوب محروم نکنید

لطفاً برای دیگران ادعا نکنید

لطف در مسیر اهدافتان برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشید و هرروز اقدامی در جهت رسیدن به اهدافتان انجام دهید اما به اهدافتان و نتیجه وابسته نشوید.

مطمئناً فردی که افکار و اقدامات درستی را در پیش بگیرد شاید دیرتر اما حتماً به نتیجه خواهد رسید.

پیشنهاد ما :

در نهایت پیشنهاد میکنیم که در از دوره آنلاین هدف گذاری که از صفر تا ۱۰۰ اینکه چطور هدف گذاری کنید وبه آن دست پیدا کنید را به شما آموزش میدهد.

بعد از این دوره شما به فرمولی مصلح می شوید که می توانید به تمام اهداف خود دست پیدا کنید و از رسیدن به آن لذت ببرید.

۲ دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.