افکار منفی

افکار منفی موضوعی است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند، جالب است که اغلب افراد به‌جای اینکه ا افکار خود به نفع خود استفاده کنند، دقیقه بدترین حالت را برای خودشان ایجاد می‌کنند. نیاز است که مبارزه با افکار منفی را بیاموزیم و بانی در زمان مواجه‌شدن با افکار منفی چکار باید بکنیم.

آیا احساس افسردگی می‌کنید؟

آیا فکر می‌کنید که فایده‌ای برای جهان ندارید؟

آیا احساس می‌کنید که دیگران از شما بهتر هستند؟

آیا احساس ناامیدی می‌کنید؟

آیا این جملات برای شما آشنا هستند.

با من همراه باشید.

واقعیت این است که هیچ‌کدام از جملات بالا صحیح نیستند، آن‌ها فقط بخشی از افکار افراد است که باعث می‌شود شرایط رندگی را سخت‌تر کند. من می‌خواهم به شما بگویم که همان‌طور که افکار منفی را در ذهن خودساخته‌اید می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید و افکار بهتری جایگزین کنید. دلیل اینکه این افکار مزاحم سراغ شما می‌آیند می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که در این مقاله به چند یک از آن‌ها می‌پردازیم. نیاز است که ابتدا بدانیم که دلایل اینکه گاهی اوقات افکار منفی سراغمان می‌آید چیست؟

افکار منفی

افکار منفی یک تصور بیش نیست

تصورات چیزهایی است که در ذهنمان می‌سازیم، فرضیاتی است که توسط افکارمان خلق می‌کنیم، درواقع هیچ وجود خارجی ندارند آن‌ها را فقط در ذهن خودمان می‌سازیم، می‌توانیم از آن مورد به نفع خود استفاده کنیم و اهداف و ثروت‌های خوبی را برای خود خلق کنیم اما اغلب افراد از این مورد به ضرر خود استفاده می‌کنند.

تصوراتی اشتباهی از خودشان و دیگران را می سارند و ساعت‌ها و روزها و سال‌ها در آن می‌مانند و روزبه‌روز به این تصورات مزاحم و اشتباه پروبال می‌دهند. مثلاً «رفتار اون شخص با من این‌طوری بود چون …»، «آن‌ها تصور می‌کنند که من …» و خیلی از این مثال‌ها که ذهن افراد را درگیر کرده است و تصورات اشتباهی از صحبت‌ها، رفتار بقیه و خودشان ایجاد می‌کنند که منجر به تولید افکار منفی بسیار زیادی می‌شود و نتیجه آن این می‌شود که احساس بد و شرایط سخت‌تری را تجربه می‌کنند.

این تصورات اشتباه باعث می‌شود که قضاوت‌های نابجایی از دیگران و خودتان داشته باشید و به برهم خوردن رابطه خود با دیگران کمک می‌کنید.

افکار منفی و اعتقادات

باورهای ذهن درصورتی‌که اشتباه و مخرب باشند بسیار در زندگی شرایط شمارا سخت می‌کنند، باورهای و اعتقادات ذهنی ریشه‌های عمیقی دارند از نسل قبل و نسل‌های قبل منتقل‌شده است؛ مانند اینکه «ما همیشه بدبخت هستیم»، «من هیچ‌وقت نمی‌توانم خوب صحبت کنیم»، «خدا برای ما نمی‌خواهد» خب این باورها و اعتقادات دقیقه باعث می‌شود که ما همین هارا تجربه کنیم و کمک می‌کند که افکار منفی بیشتری را در ذهن خود قرار دهیم.

باورها و اعتقادات تأثیرات منفی زیادی در زندگی شما می‌گذارند، باعث عصبانیت شما می‌شوند، باعث مشود که اعتمادبه‌نفس پایین‌تری داشته باشید، در دلِ شما ترس و دلهره ایجاد می‌کند، تردید و نگرانی و تشویش را تقویت می‌کند و درنهایت اینکه زندگی شمارا بسیار محدود و ناخوشایند می‌کند.

مقایسه

افکار منفی و مقایسه

یکی دیگر از مدل‌هایی که می‌تواند افکار منفی زیادی ر سر و ذهن شما ایجاد کند مقایسه‌های بیجایی است که در طول روز بارها و بارها انجام می‌دهیم. مثلاً «فلانی از من زرنگ‌تر است»، «پسرخاله‌ام از من باهوش‌تر است»، «دوستم از من بهتر است» و … خیلی زیاد مقایسه‌هایی که انجام می‌دهیم و خودمان را با دیگرانی که اصلاً شبیه زندگی ما و شرایط زندگی ما را ندارند مقایسه می‌کنیم، خب طبع انسان به‌گونه‌ای است که می‌خواهد همیشه بهترین را داشته باشد و خودش نیز بهتری نباشد، همیشه می‌خواهد کامل و از همه‌چیز و همه‌کس بالاتر و بهتر باشد، زمانی که می‌بینید یک نفر در یک حوزه‌ای از او بهتر است و شرایط مناسب‌تری را دارد، عصبانی می‌شود، احساس ناامیدی به او دست می‌دهد، احساس می‌کند که نتوانسته است آن‌طور که باید باشد، احساس کلافگی و … به او دست می‌دهد و این می‌تواند باعث کاهش انگیزه برای رشد و حرکت به سمت خواسته‌ها و اهداف باشد، باعث از بین رفتن روابط می‌شود و در کل افکار منفی که از این مورد ایجاد می‌شود بسیار در زندگی تأثیرات منفی بر جای می‌گذارد، فقط این نکته را بگویم که شما حق ندارید خودتان را با دیگران مقایسه کنید، شما فقط می‌توانید خودتان با خودتان را مقایسه کنید و هرروز در تلاش باشد که از روز قبل خود بهتر و مؤثرتر باشید. این روش بسیار به شما کم می‌کند و انگیزه‌ی شمارا برای بهتر بودن در روز بد بالا می‌برد و همچنین جلوی افکار منفی را می‌گیرد.

پیشنهاد من

پیشنهاد من به شما دوره آموزشی چگونه با افکار منفی مقابله کنیم است، یک دوره آموزشی صوتی شامل ۱۹ فایل صوتی است که می‌توانی جلسه اول را می توانید رایگان دانلود کنید. برای دیدن اطلاعات بیشتر به این صفحه مراجعه کنید (چگونه با افکار منفی مقابله کنیم)

چگونه با افکار منفی مقابله کنیم

۲ دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.