ابوالفضل خانجانی

ابوالفضل خانجانی

افراد زیادی معتقد هستند که سرنوشت آنها از قبل نوشته شده است آنها نمی توانند تغییری در آن ایجاد کنند، اگر در حال حاضر شرایط خوبی از نظر خانواده، مالی و … ندارند.
یا اگر در مکانی زندگی می کنند که اصلا شرایط خوبی ندارد، احساس می کنند که خداوند خواسته است که آنها در آن شرایط باشند و کاری از دست آن ها بر نمی آید.
یا اینکه اگر در حال حاضر اوضاع مالی خوبی نداریم پس نمی توانیم کسب و کار موفقی راه بیاندازیم و درآمد های بسیار بالایی داشته باشیم.
این دسته از افراد به خاطر این افکار و باورهای نامناسب تلاشی برای بهبود زندگی خود انجام نمی دهند و این باعث شده است که سالیان سال در همان وضعیت بمانند.
اما ابوالفضل خانجانی نشان داد که می شود در هر شرایطی، تغییر را ایجاد کرد و کاملا شرایط را به نفع خود تغییر داد. در ادامه مصاحبه آقای ایمان برجی با آقای ابوالفضل خانجانی را مطالعه کنید:

ایمان برجی: لطفا معرفی از خودتان داشته باشید

ابوالفضل خانجانی: من ابوالفضل خانجانی متولد ۱۳۶۳ در روستای ریحان شهرستان خمین هستم. در شرایط ضعیف اقتصادی و با مشکلات مختلف و خانواده ای پر جمعیت بزرگ شدم.
در طی مسیر کودکی تا حال حاضر کارهای مختلفی انجام داده ام از جمله: کشاورزی،دامداری، عملگی و بنایی، نانوایی، حمامی، قالبسازی، چاپ، میوه فروشی، شاگردی ماشین سنگین، نگهبانی، انبارداری، مسئولیت فنی.
هرچند برخی کوتاه و برخی نسبتا طولانی و این مسیر در ساخته شدن و پختگی من تاثیر زیادی داشته است.
خدمت سربازی را در ١١نقطه از کشور در اراک، تهران، قم، بندرعباس، یزد و سلفچگان انجام دادم. در پایان خدمت سربازی ازدواج کردم.
بعد از ازدواج و با یک فرزند دیپلم و پیش دانشگاهی گرفتم و در کنکور رشته مدیریت صنعتی پذیرفته شدم.
با همراهی دو تن دیگر شرکتی در زمینه تولید و فروش انواع پرچم راه اندازی کردم.
از سال ۱۳۹۰ به مدت ۵ سال موفقیت هایی را بدست آوردم. از جمله:

  • اولین پروانه بهره برداری با موضوع پرچم درایران
  • اولین نشان استاندارد ملی
  • اولین برند و نشان تجاری در زمینه پرچم
  • سه سال پی در پی کارآفرین برتر در سال های ۹۴،۹۳،۹۲
  • واحد نمونه صنعتی سال های ٩۴ و ٩۵
  • برند برتر صنعتی سال ٩۵ استان مرکزی
  • حضور در نمایشگاه های مختلف

در نهایت در دی ماه ٩۵ با فروش سهام به شرکا اقدام به فعالیت در زمینه بازرگانی نموده و در حال پیگریری طرحی جدید هستم.
همزمان طی ۴سال گذشته دهیار یک روستا نیز هستم.

ایمان برجی: مهمترین عامل موفقیت شما چه بوده است؟

ابوالفضل خانجانی: تنها یک عامل نمی تواند نقش قطعی را در موفقیت داشته باشد و قطعا عوامل مختلفی نقش دارند،اما اگر قرار باشد یک عامل را نام ببرم فکر  می کنم مهمترین عامل تلاش برای بهبود مستمر بوده باشد و امید و انگیزه برای بهبود و تحقق خواسته ها و اهداف.

ایمان برجی: داشتن هدف و افق در زندگی و کسب و کار شما چقدر پررنگ بوده است؟

ابوالفضل خانجانی: اساسا داشتن هدف موتور محرک اصلی من بوده  و هست اما ضمن داشتن اهداف بزرگ لزوما فقط به هدف نهایی و بزرگ فکر نمی کنم، یعنی اهداف بزرگ به اهداف کوچکتر تبدیل میکنم تا شدنی باشد و موفقیت در این اهداف کوچک مسیر برای تحقق اهداف بزرگ روشن میکند.
برای مثال من عاشق جهانگردی و دیدن کشورهای دنیا هستم اما هرگز تحقق این هدف با یک سفر طولانی و پر خرج به همه کشورها محقق نمی کنم بلکه برای خودم قانون کردم حداقل سالی یک کشور بروم.

هدف

ایمان برجی: نوع نگاه شما به مشکلات و چالش هایی که در زندگی و کسب و کار با آنها برخورد می کنید چگونه است؟

ابوالفضل خانجانی: ابتدا اینکه شخصا در هر شرایطی سعی میکنم خوش باشم،اصلی دارم که من حتی در جهنم هم خوشم. یعنی با هر شرایطی کنار میام و خوبی ها و نکات مثبتش را می بینم. اصولا مشکل اسمش اشتباه است، در درون هر مشکلی یک فرصت هست حتی اگر ما متوجه اون فرصت نشویم.
اما اگر بخواهم بهتر توضیح بدهم برخورد من با مشکلات مثل حل کردن جدول است، در حل کردن جدول همیشه از سوالاتی شروع می کنم که راحت تر است و این پاسخ ها خودش قسمتی از پاسخ سوالات سخت تر است و در نهایت جدول کامل می شود حتی اگر نیاز به کمک گرفتن در بخش هایی باشد.
من مشکلات به روش حل جدول حل می کنم.

ایمان برجی: به نظر شما عوامل بیرونی مثل سن، تحصیلات و سرمایه اولیه چقدر تاثیرگذار است؟

ابوالفضل خانجانی: نیاز نیست حتما در شرایط و حد خاصی باشیم و به موفقیت برسیم، در هر شرایطی می شود به موفقیت دست یافت، البته داشتن این موارد کمک می کند سرعت بیشتر و زمان رسیدن به موفقیت کاهش پیدا کند اما الزامی نیست.
اما فرد باید با ابزارهای جایگزین این نداشته ها را جبران کند،مثلا نداشتن تحصیلات مرتبط را با تحقیقات می تواند رفع کند، یا نداشتن سرمایه را با مدیریت صرفه جو و کشیدن جور خیلی از موارد توسط خود فرد جبران کند، یا از ابعاد بسیار کوچکتری شروع کند.

ایمان برجی: اگر در حال حاضر کل دارایی و ثروت شما از بین برود چه اقدامانی را انجام می دهید؟

ابوالفضل خانجانی: اگر واقعا این اتفاق بیفتد ابتدا یک فرصت خوب به خودم می دهم شاید چند ماه، تا همه اتفاقات و خوبی ها و بدی ها را مرور کنم و علت این موضوع را پیدا کنم ، اما بلافاصله شروع می کنم و اگر بار اول ۶سال طول کشید تا به شرایط نسبتا خوبی برسم قطعا بار دوم این اتفاق در ٣ یا شاید ۴ سال محقق خواهد شد با خطاهای بسیار کمتری. چون کوله باری از تجربه بایدها و نبایدها طی این سالها شکل گرفته است، دانش و تخصصی فراهم شده و بسیاری زمینه ها فراهم شده است.

ابوالفضل خانجانی

ایمان برجی: جایگاه خداوند  و ایمان به خدا در راه رسیدن به موفقیت چقدر تاثیر گذار است؟

ابوالفضل خانجانی:  به شخصه معتقدم هستم اعتقاد به خداوند و برداشتن قدم های مثبت و خیر موتور محرک هر اقدامی است، نمود خداوند در شغل و کار با رعایت اخلاق و انصاف و گره گشایی از کار بندگان خدا و از طرفی رعایت چهارجوب های اخلاقی کسب و کار و اینها انرژی مثبت،خودباوری و اعتماد به نفس جدی فراهم می آورد که قطعا نقش کلیدی در موفقیت دارد.
وقتی شما همه وعده های خدا را در پشت خودتان احساس کنید چیزی جلودارتان نیست چون وعده خدا موفقیت شماست و هیچ اراده ای بر اراده خداوند پیشی نمیگیرد.
و تکمیل کنم، وقتی باور به خدا باشد،در هر اتفاقی خیری متصور خواهید بود و این کنار اومدن با مشکلات را بسیار سهل و اسان و گاهی حتی لذت بخش میکند.

ایمان برجی: خودباوری و ایمان به توانایی خودتان را چقدر موثر میدانید، حتی در زمان ایی که هیچ امیدی به موفقیت وجود ندارد؟

ابوالفضل خانجانی:  اصولا انسان ها مشهورند به اینکه می توانند با هر شرایطی وفق پیدا کنند و در قدرت انسان چیزی به اسم نشدن وجود ندارد، اما با تکرار،تلاش و تفکر و … می توان به هر جایگاهی رسید. پس من باور دارم که هیچ نشدنی نیست اگر در مسیری دچار شکست شدم یعنی من به انداره کافی تلاش نکردم و شاید راه را اشتباه رفتم پس برمیگردم و دوباره تلاش میکنم.
از نظر شخصی هم به تیزبینی و پشتکار خودم باور دارم .و باز تاکید می کنم با هر شرایطی کنار میام نه اینکه تسلیم بشم بلکه میپذیرم در دلش قرار می گیرم و با شناخت درست شرایط اقدام میکنم.

ایمان برجی: به نظر شما رکود اقتصادی برای چه افرادی وجود دارد؟

ابوالفضل خانجانی: شناخت درست بازار،افزایش سرعت تغییر و تحول کسب وکار برای هماهنگی با سیر تحولات یکی از موضوعات مهم در حال حاضر است.
رکود وجود دارد اما نه برای کسب و کار و افراد خلاق
رکود برای کسب و کارهای معمولی و عقب مانده نسبت به سیر تحول نیاز مشتری و بازار وجود دارد.
اکر قرار است رکود دامن گیر کسب و کار و فردی نشود باید قدم هابش را جلوتر از بازار و یا رکود بردارد
باید درست بازار رصد کند
پیشبینی کند و تغییرات لازم را اجرایی کند
مثل بازی با آب در مسیر جوی آب
کودکها در روستا در جلوی مسیر آب در جوی قدم برمی دارند درست جلوی آب و کسی خیس میشود که عقب بماند،
کسی پیروز میشود که تا انتهای مسیر با راه رفتن متناسب با سرعت آب قدم بردارد و کسی کلا شکست میخورد که از جوی آب به خاطر ترس خیس شدن بیرون می پرد.

ابوالفضل خانجانی

ایمان برجی: چه باورهایی داشته اید که شما را به موفقیت رسانده است؟

ابوالفضل خانجانی: پول برای من فقط یک ابزار واست، دنبالش نمیرم تا بیاد دنبالم
باور من ساختن زندگی خودم خانوادم و فرزندانم است، اثبات اینکه می توان شرایط را تغییر داد اگر خودت بخواهید.
باور من بر این است که: چیزی به اسم سرنوشت مشخص شده ای وجود ندارد بلکه معتقدم سرنوشت هر فردی را خودش می سازد و می نویسد.
باور من بر این است که: چطور به دنیا آمدن لزوما چطور زندگی کردن و مردن آدم ها را مشخص نمی کند.
باور من بر اراده انسانها تکیه زیادی دارد.

ایمان برجی: آیا تا به حال ترس داشته اید، چگونه با ان رفتار کردید؟

ابوالفضل خانجانی: قطعا مواردی اتفاق افتاده است که ترسیده ام، حتی وحشت کرده ام ، اما پذیرفتمش، آروم شدم،واردش شدم، شناختمش و تصمیم گرفتم
تصمیم های سخت اما درست و وقتی به تصمیم درست رسیدم سریعا اجرایش کردم حتی اگر به ظاهر برای بسیاری از افراد منطقی نبوده است یا بسیار مشکل به نظر رسیده است ،قطعیت بعد از رسیدن به تصمیم در اجرا مهمترین کاری است که کرده ام.

ایمان برجی: از زمانیکه شروع کردید به تغییر چقدر زمان برد و چنددرصد رشد مالی داشته اید؟

ابوالفضل خانجانی: از روزی که شروع کردم ۶سال طول کشید، نسبت به روزی که شروع کردم از نظر زندگی شخصی، مالی و … رشدی شاید بیش از ١٠٠برابری را تجربه کردم.
که با گذشت زمان سرعت این رشد به شدت کاهش پیدا کرد به دلیل اینکه نقطه شروع چیزی نزدیک به صفر بود و الان دیگه نیست،پس رشد هر سال به سال قبل میزان کمتری شامل میشود.

ایمان برجی: دیدگاه شما نسبت به افراد ثروتمند در گذشته و در حال حضر چگونه است؟

ابوالفضل خانجانی: در گذشته خیلی دور باور نسبت به افراد ثروتمند به شدت منفی بود بر اساس تعالیمی که فرهنگ غالب و دستوری در ذهن هر کودکی ایجاد شده بود، در واقع همه پولدارها در نقش دزد و زالو و خون آشام مردم تداعی شده بودند.
اما در میانه راه با برخورد و شناخت بیشتر متوجه نکته کلیدی شدم که این حاصل تلاش و تفکر و انتخاب های درست آنها است نه دزدی و …
پس سعی کردم با افراد موفق و بزرگ و ثروتمند دوست شوم یا حداقل از  رفتارهای افراد موفقی که می شناختم الگو برداری کنم.
پس الان برای من اکثرا قابل احترام و محترم و ارزشمند هستند (حساب افرادی که واقعا دزد و مختلس و رانتخوار هستند را کلا جدا بزارید).

ابوالفضل خانجانی

ایمان برجی: پیشنهاد شما برای افرادی که تحصیلات مرتبطی یا اصلا تحصیلاتی ندارند، سرمایه اولیه مناسبی ندارند ، پارتی و ارتباطاات و  عواملی که اکثر افراد موثر میدانند برای موفقیت را نداشته باشند اما می خواهند بسار موفق شود و درآمدهای بسیار بالایی داشته باشند چیست؟

ابوالفضل خانجانی: پیشنهاد من این است که اگر کسی می خواهد موفق شود باور داشته باشد که می تواند به هدف و نقطه ای که می خواهد برسد. این اولین قدم و مهمترین قدم است.
وقتی این مهم فراهم شد،باید باور افراد موفق پیدا کند، دوره های مختلف انگیزشی ،مدیریتی و،…شرکت کند.
به شناخت درستی از خودش و توانمندیهاش برسد.
خودش را با مطالعه و تحقیق و آموزش تقویت کند.
خودش را  به معنای واقعی تغییر بدهد تا در مسیری که برای موفقیت به آن نیاز دارد وارد شود.
بعد اهداف بزرگش را مشخص کند.
برای رسیدن به آنهدف کسب و کاری را انتخاب کنند.
اقداماتش را به اقدامات کوچکتر اما قابل تحقق با شرایط فعلیش تقسیم کند
و شروع کند
هرچقدر کسب و کارش بزرگتر شد خودش هم بزرگتر شود.
در شروع کار  برای شغلش فداکاری کند
نوآوری و خلاقیت و متفاوت بودن را تمرین کند.
از شاخ و برگ های زائد در شروع کار حذف کن
لزوما نباید در شروع یک کسب و کار سیستم های اداری و کارکنان و حسابدار و منشی و راننده و ….وجود داشته باشد
به این خاطر که خود فرد همه اینها را میتواند انجام دهد و باید انجام دهد.

 

 

<

p style=”text-align: justify;”> 

۱۳ دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.