مراقب افکارت باش

دکتر بروس ویل کینسون، نویسنده مشهور و پرفروش و کسی که سری کتاب‌های هفت قانون یادگیری برای معلمان را به رشته تحریر درآورده درباره انگیزه دادن به اشخاص برای یادگیری، مطالب فراوانی نوشته است. او به این موضوع اشاره می‌کند که چگونه نوشتن جمله‌ای روی کاغذ در دانشگاه برداشت او از خود و آینده‌اش را متحول کرد. در این مقاله در مورد اینکه چطور مراقب افکارت باش صحبت می شود.

روس درس الهیات می‌خواند که در بسیاری از کلاس‌های دکتر هووارد هندریکس شرکت کدر. دکتر هندریکس، استاد الهیات، سخنران و مربی رهبری بود. یک یاز روزها دکتر هندریکس گزارشات درسی دانشجویان را پس از خواندن به کلاس ورد و بروس مشتاقانه می‌خواست بداند که استادش چه نمره‌ای به او داده است. وقت به آرامی گزارش تاشده را باز کرد ابتدا آن‌قدر گزارش را باز کرد تا بتواند نمره‌اش را ببیند. دکتر هندریکس به او نمره (الف +) داده بود. نفسی از روی آرامش کشید و بعد گزارش را به‌طور کامل باز کرد و حالا به عبارتی برخورد که برایش از نمره عالی گرفتن هم جالب‌تر بود. استادش با خودنویس ارغوانی رنگش نوشته بود « بروس من معتقدم که تو از این توانایی برخورداری که روزی تبدیل به یکی از معلمان بزرگ الهیات شود.»

وقتی بروس این حکایت را برای دیگران تعریف می‌کند، خنده حضار بلند می‌شود، زیرا او توضیح می‌دهد که آن روز چگونه به خانه رسید. او با عجله از پله‌ها بالا رفت تا دست‌نوشته دکتر هندریکس را به همسرش نشان دهد. دکتر بروس ویل کینسون، یکی از بزرگ‌ترین معلمان و متخصصان ارتباط در امریکا شد. من معتقدم که نوشته دکتر هندریکس روی بروس تأثیر فراوان بر جای گذاشت و زندگی او را متحول کرد

افکارت

شما چکار می‌کنید؟

آیا میدانید فکر شما روی کسی که هستید تأثیر فراوان بر جای می‌گذارد؟ آنچه درباره خود می‌اندیشید، آنچه درباره جهان می‌اندیشید، آنچه درباره دیگران می‌اندیشید، آنچه درباره آینده‌تان و زندگی می‌اندیشید؛ هر مطلبی که به آن می‌اندیشید روی کسی که تبدیل به او خواهید شد، تأثیر می‌گذارد.

به‌عنوان مثال یک اقدام پژوهشی انجام دهید. در هفته آینده به این توجه کنید که اشخاص به سؤال « حالتان چطور است؟» چه جوابی می‌دهند. این سؤال همه روزه میلیون‌ها بار پرسیده می‌شود و به آن میلیون‌ها بار جواب می‌دهند. شاید خود شما هم بیش از روزی یک‌بار به این سؤال جواب می‌دهید.

به جواب‌هایی که مردم به این سؤال می‌دهند توجه کنید:

« بد نیستم.»

« ای – بد نیستم.»

« خیلی خوب»

« وحشتناک»

« نفسی می‌آید و می‌ره»

و ….

من تصور می‌کنم در ازای هر جواب مثبت و خوش‌بینانه‌ای که از دیگران می‌شنوید، ۸ تا ۱۰ حرف بدبینانه می‌شنوید. اگر اشخاص به واقع وضعشان به این بدی که می‌گویند باشد، نمی‌دانم چرا از رختخوابشان بیرون می‌آیند.

من به سؤال « حالتان چطور است؟» با جمله « عالی‌ام» پاسخ می‌دهم. من این‌گونه جواب می‌دهم؛ زیرا انتظار دارم که وضع این‌گونه باشد، همیشه عالی باشد. من در طی سال‌ها آموخته‌ام که انتظار داشته باشم چگونه باشم، روی شرایط من تأثیر می‌گذارد.

ازآنجایی‌که « عالی‌ام» برخوردی به‌شدت خوش بینانه است. من مطمئنم که وقتی آن حرف را می‌زنید دیگران شما را فراموش نخواهند کرد. چیزی به اندازه خوش بینی و چشم‌انداز مثبت سری نیست.

گاه تنها چیزی که نیاز داریم یک کلمه یا عبارت است تا در ذهن کسی کاشته شود و همه زندگی او را تغییر دهد. این‌که چگونه شما فکر می‌کنید بسیار مهم است. از امام علی (ع) این‌گونه نقل‌شده است که:

مواظب افـکــارت بــــــاش که گفتــارت می‌شود،

مواظب گفتــارت بــــــاش که رفتـــارت می‌شود،

مواظب رفتـــارت بــــــاش که عــــادتت می‌شود،

مواظب عــــادتت بـــــاش که شخصیتت می‌شود،

مواظب شــخـصیتت بــــــاش که سرنوشتت می‌شود.

افکارتان را تغییر دهید تا زندگی‌تان تغییر کند

ممکن است قبلاً ارتباطی میان افکار و سرنوشت خود قائل نبودید اما امیدوارم از این به بعد این ارتباط را در نظر بگیری. امیدوارم به این باور برسید که زندگی «عالی» است.

اگر کلمات چنین تأثیر قدرتمندی بر زندگی دارند، چرا سعی نمی‌کنید ذهن خود را با کلمات مؤثرتری پرکنید؟ در کتاب تورات آمده است که باید به آنچه حقیقت دارد توجه کنیم باید به کلماتی توجه کنیم که درست، محترمانه و دوست‌داشتنی هستند. با این حال بسیار از مطالبی که می‌خوانیم فاقد این کیفیت هستند.

اندیشه‌های خود را تغییر دهید تا دنیایتان تغییر کند

نورمن وینسنت پیل

مراقب افکارت باش

در آخر …

در پایان این مطالب برای جمع‌بندی باید این‌طور گفت که زندگی بازتاب آن چیزی است که به آن فکر می‌کنیم و می‌اندیشیم. پس “مراقب افکارت باش” اگر می‌خواهیم که شرایط بیرونی ما تغییر کند و زندگی قشنگ‌تر و زیباتری را تجربه کنیم نیاز است که مراقب افکار خود باشیم، نیاز است که ابتدا افکار بهتری را جایگزین گذشته کنیم تا بتوانیم سرنوشت خود را تغییر دهیم.

دنیا دقیقاً مانند آینه عمل می‌کند، افکاری که در ذهن خود دارید را به شما در جهان هستی به عنوان واقعیت نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید این آینه چیزهای قشنگ‌تری و بهتری را به شما نشان دهد، افکار زیباتری را روبروی آن قرار دهید.

شما آن‌کسی که فکر می‌کنید نیستید، شما آنچه فکر می‌کنید هستید

لطفا مراقب افکارت باش

۳ دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.